کد خبر: ۵۲۸۳۲۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...
مردم هر سال عاشقانه‌تر عزاداری می‌کنند. عاشقی و دلدادگی مردم به امام حسین(ع) هر سال جلوه‌های زیباتری از خود نشان می‌دهد. دشمن آن‌قدر به بیچارگی رسیده که خیال می‌کند با تبلیغات می‌تواند از سیاه پوشیدن این ملت جلوگیری کند!

به گزارش سرویس دین و فرهنگ پایگاه خبری 598، عشق حسین(ع) جهانی شده است. آزادگان عالم در تاسوعا و عاشورای حسینی در مصیبت مولایشان غرق در حزن و ماتم و عزا شدند و به ایستادگی و مجاهدت خالصانه امام حسین(ع) و یارانش در راه خدا و اصلاح جامعه افتخار کردند.

نام و یاد امام حسین(ع) و قیام عاشورا سرمشق امت اسلامی و احرار عالم است. این حسین(ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست، الگوی عاشورا، روش حق‌طلبان جهان است و با این سرمشق با حرکت و قیام و ایستادگی مقابل سلطه‌گران و مستکبران، راه سید شهیدان و سرور آزادگان را ادامه می‌دهند.

ایران اسلامی نیز در دهه اول محرم و به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با وجود حرارت و گرمای شدید هوا یکپارچه سیاه‌پوش و حسینیه شد. عاشقی و دلدادگی مردم به امام حسین(ع) هر سال جلوه‌های زیباتری از خود نشان می‌دهد. مردم هر سال عاشقانه‌تر عزاداری می‌کنند. دشمن آنقدر به بیچارگی رسیده که خیال می‌کند با تبلیغات می‌تواند از سیاه پوشیدن این ملت جلوگیری کند! اما هیئت‌ها امسال به‌ویژه با حضور تماشایی کودکان، نوجوانان و جوانان دهه هشتاد و نود شلوغ‌تر و پرشور‌تر از همیشه بود و دشمن مستأصل بار دیگر خود را مضحکه و رسوا کرد و پوچی و بی‌مصرفی خود را در معرض دید گذاشت.

عزاداری ملت امام حسین(ع) در سراسر کشور آنقدر گسترده است که بیان آن در اینجا نمی‌گنجد چنان‌که دریا را نمی‌توان در سبو گنجاند.

عزاداران حسینی، به رسم هرساله، همزمان با اذان ظهر در کوچه‌ها، خیابان‌ها و میادین شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها، قامت بسته و با اقتدا به امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.

آستان قدس رضوی همزمان با عاشورای حسینی میزبان دسته‌جات عزاداری سید و سالار شهیدان بود. به گزارش آستان نیوز، مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی نیز با حضور جمعی از مسئولان کشوری، خادمان و زائران بارگاه منور رضوی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

همچنین روز عاشورای حسینی هیئت‌های مذهبی شهر مقدس قم در قالب دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی با حرکت به سمت حرم حضرت معصومه(س) عزاداری کردند.

همزمان با عاشورا دسته‌های عزاداری به نوبت وارد صحن مطهر حرم حضرت شاهچراغ در شیراز می‌شوند تا هر یک به سبک و سیاق خود در سوگ سیدالشهدا(ع) سهیم شوند.

مردم ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز همچون مردم سراسر ایران به سوگ و ماتم نشسته و نام حسین(ع) را فریاد زدند.

آئین مشعل‌گردانی نجفی‌ها و کربلایی‌های مقیم تهران

به گزارش مهر، آئین مشعل‌گردانی نجفی‌ها و کربلایی‌های مقیم تهران در محله عراقی‌ها واقع در دولت‌آباد شهرری برگزار شد. مشعل‌های حمل شده در این مراسم نمادی از مشعل‌هایی هستند که خیمه گاه اباعبدالله الحسین(ع) را در ظهر عاشورا به آتش کشیدند.

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - آئین مشعل گردانی در  دولت آباد

جلوه‌ای دیگر از انسجام و اتحاد شیعه و سنی
به گزارش فارس، همزمان با دهم محرم‌الحرام و روز عاشورا، دسته جات عزاداری در تمامی شهرها و روستاهای بزرگ کردستان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند و در رثای امام حسین(ع) نوحه‌خوانی کردند. عاشورا در سنندج صحنه‌ای دیگر از انسجام و اتحاد شیعه و سنی و جلوه‌ای از دلدادگی مردم این دیدار فرهنگی و محب اهل بیت(ع) به امام حسین(ع) بود.

همچنین، آئین عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در زاهدان برگزار شد.

مردم استان اصفهان نیز همزمان با سراسر کشور در روز عاشورا به سوگ سالار شهیدان نشسته و با برپایی آیین‌های سنتی، در این غم بزرگ با امام زمان(ع) شریک، همراه و همدرد شدند.

عزاداری عاشقان حسین(ع) در خوزستان در دمای بالای 50 درجه

همچنین، به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، سالروز شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 یار باوفایش همچون سال‌های گذشته مراسم عزاداری با حضور مردم ولایتمدار و شهیدپرور در نقاط مختلف استان خوزستان زادگاه سردار شهید بهنام محمدی‌راد و سردار شهید صدرالله فنی در دمای بالای 50 درجه سانتیگراد برگزار شد.

رخت عزای سالار شهیدان بر تن مردم خوزستان | خبرگزاری فارس

عزا و ماتم حضرت امام حسین(ع) همزمان با عاشورای حسینی با وجود شدت گرما با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و دیگر اماکن مذهبی نقاط مختلف استان خوزستان دیار سردار سرلشکر شهید علی‌ هاشمی، سردار شهید محمدرضا علیخانی و سردار شهید فرامرز رضازاده برگزار شد و عزاداران سرشک از دیدگان جاری کردند.

به گزارش فارس، هیئت‌‌های عزاداری در جای‌جای کرمانشاه همزمان با عاشورای حسینی به روضه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند.

عزاداران دسته‌جات و هیئت‌ها با پوشیدن لباس سیاه و کفن، سر و لباس خود را به گل متبرک روز عاشورا آغشته و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، اقدام به سینه‌زنی، سنج و دهل و زنجیرزنی، علم‌گردانی و اجرای تعزیه کردند.

دسته‌های عزادار تبریزی با حمل خیمه‌های نمادین اهل بیت، حجله حضرت علی‌اکبر(ع)، گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) و علم و بیرق مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تداعی کردند، عشاق حسینی با پاهای برهنه در قالب دسته‌های عزاداری در خیابان‌های شهر به سوگواری پرداختند.

طبق آیین و سنت مردم تبریز بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا عزاداری و دسته‌جات حسینی از خیابان‌ها به بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا کشیده می‌شود و تا سوم امام این مکان مملو از عاشورائیان حسینی است.

نخل‌برداری عاشورا در مناطق مختلف استان یزد برگزار شد

مراسم سنتی نخل برداری روز عاشورا با حضور عزاداران حسینی در شهرهای تفت،‌ اشکذر، یزد، مهریز، زارچ، میبد و برخی دیگر از شهرهای استان یزد برگزار شد.

آیین نخل برداری دربهاباد برگزار شد+ تصاویر | آیین ستی نخل - مهر

به گزارش مهر، بزرگ‌ترین مراسم نخل‌برداری در شهر تفت و در حسینیه شاه ولی انجام شد و هزاران نفر از عزاداران حسینی با گردهمایی در این حسینیه، با سینه‌زنی و عزاداری، نخل‌برداری کردند.

همچنین در شهرستان ‌اشکذر در حسینیه سفید، این مراسم با شکوه خاصی توسط عزاداران حسینی برگزار شد. در بسیاری از شهرستان‌های استان نیز این مراسم در روستاها برگزار شد.

علاوه‌بر مردم شهرهای مختلف استان یزد، عزادارانی از سایر نقاط کشور به‌ویژه استان‌های تهران و البرز برای شرکت در این مراسم به استان یزد سفر کرده‌اند.

همچنین بالغ بر ۱۵۰ توریست خارجی از کشورهای مختلف در این مراسم به طور ویژه در شهرهای ‌اشکذر و تفت حضور یافته‌اند.

نخل، نماد تابوت امام حسین‌(ع) است و مردم یزد از آنجا که حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) پس از شهادت، تشییع نشدند، نخل‌برداری را به نشانه تشییع پیکر امام حسین‌(ع) و یارانشان انجام می‌دهند و این مراسم بزرگ برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بوشهری‌ها هم‌نوا با دیگر مردم دل‌باخته و عاشق اهل بیت‌(ع) در پاسداشت شهدای دشت نینوا در فضای معنوی همراه با شور حسینی مراسم عزاداری برگزار کردند. بوشهری‌ها با برگزاری آئین‌های سنتی و عزاداری‌های پرشور اوج دل‌سپردگی خود را به امام حسین‌(ع) نشان دادند.

عزاداری مردم در صحرای خوریان سمنان

مردم از سراسر استان سمنان نیز در صحرای خوریان سمنان گرد هم آمدند تا عزاداری کنند. این عزاداری بر اساس روایتی از امام باقر‌(ع) که می‌فرمایند «اگر نمی‌توانید عاشورا به کربلا بروید، به صحرا بروید» انجام می‌شود.

خبرآنلاین - تصاویر | ‌به یاد صحرای کربلا؛ عزاداری در کویر خوریان

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها